مکانیسم عمل و انتقال قدرت در گیربکس حلزونی به وسیله درگیری محور و چرخ دنده ی حلزونی با یکدیگر انجام میشود. طراحی این گیربکس و تنوع آن در نحوه نصب سبب فراوانی مصرف آن در کاربری های مختلف میباشد.
به طور کلی گیربکس حلزونی یکی از انواع پر کاربرد گیربکس های صنعتی به شمار می آید. این گیربکس در بازار با نام گیربکس ۹۰ درجه نیز شناس است. اجزای اصلی تشکیل دهنده ی این گیربکس یک ماردون و یک چرخ دنده است که جنس آن ها معمولا از فولاد یا برنج می باشد. از دیگر اجزای آن شافت ، بلبرینگ و یک هاب کروی شکل می باشد.
انواع گیربکس حلزونی siti
گیربکس حلزونی سیتی در سه مدل تولید و روانه بازار می گردد: مدل I، MD، U که این سه مدل از نظر مدل های خروجی باهم متفاوت هستند و از نظر ورودی هر سه مدل نیازمند توان ورودی کمی هستند و با هم شباهت دارند.
مدل I
از این مدل گیربکس های سیتی در نصب پایه و فلنچ و یا بازوی گشتاور استفاده می شود، این سری از گیربکس های حلزونی دارای قدرت انعطاف پذیری بالایی می باشند که حالت های مختلفی برای نصب را دارا می باشد. بیشترین مقدار ووردی توان برای کار حدود 55 کیلووات می باشد.
همچنین بیشترین گشتاوری که می تواند داشته باشد حدود 3000 نیوتون می باشد.
مدل I گیربکس حلزونی سیتی سایز های متفاوتی دارد که هر سایزی جنس بدنه مربوط به خودش را دارد به طور مثال تا سایز 80 از جنس آلمینیوم است که دارای خاصیت سبک وزنی و استحکام بالا می باشد. سایز های بالاتر از 80 جنس گیربکس حلزونی از جنسی مقاوم تر مانند چدن می باشد. همچنین دارای کم ترین صدا به هنگام کار کردن می باشد.
مدل U
این مدل نیز همانند مدل I دارای قابلت انعطاف پذیری بالایی است همچنین برای نصب ماژولار فلنج و گشتاور مناسب است، بیشترین توانی که نیاز دارد تا 1707 کیلووات است و بالاترین گشتاوری که نشان می دهد تا 885 تیوتن متر می باشد.
مدل MD
این مدل از گیربکس حلزونی حداکثر توان ورودی تا 705 کیلووات است و بیشترین گشتاوری که داشته تا 2500 نیوتن می باشد، همچنین استحکام و مقاوت بالایی دارد.